- Katılım
- 26 Ara 2016
- Mesajlar
- 1,067
- Tepkime puanı
- 2,071
- Puanları
- 0
- Cinsiyet
- Kadın
[FONT=&]0-3 YAŞLAR[/FONT][FONT=&] SOSYAL GELİŞİM[/FONT]
- Çocuğun ilk sosyal etkileşimler doğduktan hemen sonra başlar. İlk fiziksel temasını meme emmeyle birlikte anneyle yaşar.
- Bebekler 3.aydan itibaren insan sesi duyduklarından başlarını sesi duydukları yöne çevirirler ve gülümsemeye gülümseyerek yanıt verirler.
- 8.aydan itibaren ayrılma kaygısı yaşar; anne-babadan ayrıldığında korku gösterebilir. Dikkati çekmek için bağırır.
- 9-12 aylar arasında el çırpma oyunlarına katılır, sarılmalarla sevgi gösterir.
- Bir yaşlarında müziğe duyarlı olmaya, müzik çalınınca hareket etmeye başlar.
- Bir buçuk- iki yaşlarında altının ıslandığını haber vermeye başlar. Meraklı bir şekilde çevreyi keşfeder.
- İki yaşında diğer çocuklarla evcilik gibi oyunlar oynamaya başlar. Kendi başına da oyun oynayabilir, bağımsızlık gösterir.
- İkinci yıldaki özellikle motor yetenekler ve dil gelişimindeki hızlı değişim nedeniyle çocuk bağımsızlaşır. Sosyal tepkileri gelişmeye başlar; utanma, otoritenin kabulü, taklit, rekabet, işbirliği gibi.
[FONT=&]DUYGUSAL GELİŞİM VE KİŞİLİK GELİŞİMİ[/FONT]
[FONT=&]Heyecanlar (Duygular)[/FONT]
- Doğumdan sonraki haftalarda, duygusal ifadelerinin belirtileri görülür; çocuk yüzlere seçerek dikkat eder, bazılarına ilgi göstermez. Çocuk büyüdükçe tepkileri farklılaşmaya başlar; sözlü tepkiler artar, motor tepkiler azalır.
- Korku, çocuklukta en sık rastlanan duygulardan biridir. Yeni doğan bebekler çok sayıda uyarandan korkarlar, büyüdükçe yaratılan hayali olaylardan korkmaya başlarlar.
- Öfke de sık rastlanan bir heyecan türüdür. Çocuk, öfkelenince dikkati üzerine çekebileceğini ve istediğinin yapılacağını öğrenerek bu tepkiyi kullanmaya başlar. Bu tepki yaşla birlikte artış gösterir.
[FONT=&]3-4 YAŞLAR[/FONT][FONT=&] SOSYAL GELİŞİM[/FONT]
[FONT=&]Aile[/FONT]- Anne-babalar, çocuğun cinsiyet rollerinin gelişmesinde model olurlar.
- Anne-babanın tutumları, çocuğun kendisine saygısını ve güvenlik hissinin gelişmesini etkiler.
- Yetişkinin koruması ve kontrolü, çocuğun fiziksel güvenliği için önemlidir.
- Çocuk, saldırganlığını kontrol etme, başarıyı yaşama, bağımsızlık gibi konularla ilgili olan aile beklentilerini öğrenir.
- Diğer insanlara karşı ilgisini ifade edebilir.
- Ev içinde yapılması gereken küçük işleri yapmaya isteklidir ve yapabilir.
- Gerektiğinde bilgi almayı, soru sormayı ve kurallara uymayı öğrenir.
- Yetişkinleri yorgunluk noktasına vardıracak kadar enerjiktir.
- Yetişkinler tarafından konuları, sınırları, kuralları test eder.
- Ailesi ve evi için güçlü duygular beslemeye başlar.
[FONT=&]Arkadaşlıklar[/FONT]
- Arkadaşlıklarının süresi kısadır.
- Paralel oyunlar yaygındır. Ortaklaşa oyunların başlamasıyla, kızlar ve erkekler beraber oynamaya başlarlar.
- Diğer insanların duygularıyla ilgilenmeye başlarlar; yaşıtlarının tutumlarını gözlerler.
- Yeni insanlarla tanışmaktan ve yeni deneyimlerden hoşlanırlar.
[FONT=&]Okul[/FONT]
- Okul öncesi deneyimler sosyal gelişimi olumlu yönde etkiler.
[FONT=&]DUYGUSAL GELİŞİM[/FONT]
[FONT=&]Heyecanlar (Duygular)[/FONT]
- Kendini kontrol edebilmeye başlar, bazı hayal kırıklıklarının üstesinden gelebilir.
- Daha esnek olmaya ve alternatifleri kabul etmeye başlar.
- Sürprizlerden ve beklenmedik uyarılardan hoşlanır.
- Mizah duygusu gelişir.
- Otonominin gelişmesi için yetişkinin desteğine ihtiyaç vardır.
- Duyguların açık bir dille ifade edilmesi, duygusal gelişim açısından önemlidir.
- Karanlıktan, yalnız kalmaktan ve garip, bilinmeyen ortamlardan korkar.
[FONT=&]Değerler[/FONT]
- Yakın çevresindeki yetişkinlerden toplumsal değer ve rolleri öğrenir.
- Doğruyu ve yanlışı ayırt etmeyi öğrenir.
- Ana-babadan ayrılmayı ve bağımsızca hareket edebilmeyi öğrenir.
[FONT=&]Kişilik[/FONT]
- Kendi kişiliğinin farkındadır ve kendini diğer insanlarla karşılaştırır.
- Güçlü tercihleri vardır.
- Başarısıyla gurur duyar.
- Sahip olma olgusunu anlamaya başlar.
- Cinsiyet farklılıklarından haberdardır.
- Bağımsız olmak ister ve bazı aktiviteleri bağımsız yapabilme yetisine sahiptir.
- Keşfeder; her yeni deneyim onun için çaba isteyen bir olaydır.
[FONT=&]5-7 YAŞLAR[/FONT][FONT=&]SOSYAL GELİŞİM[/FONT]
[FONT=&]Aile[/FONT]- Aileler, beklenen ve beklenmeyen tipik cinsiyet rollerini çocuklara iletirler.
- Çocuk, okula başlamasıyla birlikte yeni beklentilerle karşılaşır. Örneğin, bağımsızca davranabilme yeteneği test edilir.
[FONT=&]Arkadaşlıklar[/FONT]
- Diğerlerini anlamaya ve onların bakış açılarını görmeye başlar.
- Erkek çocuklar için, beklenen cinsiyet rollerinden sapma durumlarında yaşıtlarından aldıkları tepkiler çok önemlidir.
- Fiziksel, zihinsel ve sosyal farklılıklar hakkında yaşıtlarından eleştiri gelmeye başlar.
- Giyim, kuşam, dil v.b. konularda yaşıtlarla uyum içinde olmaya başlar.
- Sık sık değişen, iki veya üç samimi arkadaşı vardır.
- Oyun grupları küçüktür ve kısa süreli oyunlar oynanır.
- Sık sık fakat kısa süreli tartışmalar çıkar.
- Yaşıtlar gittikçe büyük önem taşımaya başlarlar; fakat yetişkinler, danışmak ve destek almak için asıl kaynak olarak kalırlar.
- Cinsiyet ayrımı başlar, kız-erkek arkadaşlığı azalmaya başlar.
- Yaşıt grubunun, bu yaştaki çocuğun üzerinde büyük etkisi vardır.
- Paylaşır ve sırasını bilir. İşbirliğinin olduğu organize oyunlara katılır.
[FONT=&]Okul[/FONT]
- Öğretmenin desteği ve beğenisi, bu yaşlardaki çocukların başarısı, olumlu arkadaş ilişki kurabilmesi ve kendine saygısı açısından çok önemlidir.
- Okulu ve öğrenmeyi heyecan verici bir deneyim olarak görmeye açıktır ve okuldaki çalışmalara katılmaya gönüllüdür.
- Bu yaş grubundaki çocuklar öğretmenlerinin kendi davranışları yoluyla ilettikleri sosyal tutumlardan ve değerlerinden haberdardırlar ve etkilenirler.
[FONT=&]DUYGUSAL GELİŞİM VE KİŞİLİK GELİŞİMİ[/FONT]
[FONT=&]Heyecanlar (Duygular)[/FONT]
- Korku, hoşlanma, duygusallık, öfke, utangaçlık, kıskançlık gibi duygularını özgürce ve genelde uç noktalarda ifade ederler.
- Anne-babadan ayrılma durumunda daha kabul edici ve rahat bir tutum gösterirler.
- Yetişkinlerden kendi yaptıkları ile ilgili konularda onay beklerler.
- Sevildiğinden emin olmak ister.
- Mizah duygusu anlamsız sözcükler, pratik şakalar ve şaşırtıcı sorularla ifade edilir.
[FONT=&]Değerler[/FONT]
- Görev sorumluluğunu kazanmıştır ve başarılı olmanın önemini anlar.
- Bilinçli bir şekilde davranmaya başlar. Hareketlerinin sonuçları hep uçlarda seyreder. Davranışlar ya hep doğrudur, ya da hep yanlıştır.
- Bazı kurallar olduğunu kabul etmeye başlar ama bu kuralların arkasında yatan prensipleri anlayamaz.
[FONT=&]Kişilik[/FONT]
- Yetişkin ve çocuk dünyası arasındaki farklılıkları ayırt eder.
- Fiziksel açıdan kendine bakma konusunda bağımsızlığını kazanmaktadır.
- Günlük yaşam için gerekli olan pratik bilgiyi kazanmaktadır.
- Gecikmiş bir başarı için hemen ödüllendirilmeyi beklemekten vazgeçer.