Seçici Dilsizlik -Mutizm

Katre

New member
HanımZade
Katılım
27 Haz 2019
Mesajlar
226
Tepkime puanı
633
Puanları
0
Konum
...
Cinsiyet
Kadın
-Anne: Çocuğum okulda hiç konuşmuyor.Okuldayken benimle bile konuşmuyor.Okulun kapısından dışarı adım atar atmaz konuşmaya başlıyor.Öğretmeninin söylediği her faaliyete katılıyor fakat lider olmak istemiyor.İsteklerini kafasını sallayarak ya da işaretlerle anlatıyor.


5308


Katre Öğretmen, sınıfın kapısından girerken çok düşünceliydi. O yıl birinci sınıfı okutuyordu.Sınıfında güzeller güzeli, çalışkan, terbiyeli ve düzenli bir çocuk vardı, ama ikinci döneme girdikleri halde daha onun sesini duymamıştı; çocuk hiç konuşmuyordu. Ailesine durumu ilettiğinde ise ailesi, çocuğun evde cıvıl cıvıl olduğunu, sürekli konuştuğunu söylüyordu. Öğretmen buna inanmakta zorluk çekince çocuğun sesini kaydedip öğretmene dinletmişlerdi. Ancak çocuk okulda ne arkadaşlarıyla konuşuyor ne de okuma parçalarını yüksek sesle okuyordu.

Öğretmen, bu durumun kendi hatası olduğunu düşünmeye başladı. Okulun rehberlik servisine durumu iletti. Ancak o bölümdeki arkadaşları da, çocuk ve ailesiyle çeşitli görüşmeler yapmayı denemişler, ne var ki pek yol kat edememişlerdi.
Katre Öğretmen, bir gün bir psikolog arkadaşıyla konuşurken bu öğrencisinden bahsetti ve ilk kez seçici konuşmamazlık sorunundan haberdar oldu. Bundan sonra, çocuğun ailesini yardım almaları konusunda ikna etmesi gerekiyordu.


5309

Seçici Dilsizlik Nedir?


Seçici dilsizlik yani mutizm bir tür ''çocukluk kaygı bozukluğu'' durumudur.Çocuğun ev ,aile gibi kendini rahat ve güvende hissettiği ortamlarda konuşup okul,arkadaş çevresi,oyun ortamı gibi konuşmasının beklendiği sosyal ortamlarda konuşmaması durumudur.

Bu çocuklar ''konuşmamayı seçtikleri'' ortamlarda genellikle göz kontağı kurmaz,kendisine bir iletişim yöneltildiğinde hiç duymamışcasına hareketsiz kalabilirler.Bu durum elbetteki anne babalar için olduğu kadar öğretmenler için hatta bu çocuklarla çalışan terapistler için bile zor bir durumdur.



Çocuk, sadece bir tek ortamda konuşmayabilir ya da bu davranışını çeşitli ortamlarda gösterir.

Çocuk, çeşitli ortamlarda konuşurken, konuşması beklenen sosyal ortamlarda (okul, arkadaş çevresi gibi) konuşmaz.

Çocuğun konuşmaması, onun eğitimini, mesleki başarısını ve/veya sosyal ilişkilerini bozar

Bu sorun, en az 1 aydır sürüyor olmalıdır (Ancak, okula başladıktan sonraki ilk ay bu kapsama girmez).

Konuşmama, o sosyal ortamda konuşulan dili bilmemeye veya rahat konuşamamaya bağlı değildir.

Bu zorluk, bir iletişim bozukluğuna veya psikotik bir sürece bağlı değildir.



5310


Kişide, yukarıda belirtilen özelliklerin gözlemlenmesi halinde, bir uzmana başvurmakta yarar vardır.

Bu zorluğun başlangıcı genellikle 5 yaşından öncedir. Ancak, çocuk okula başlayana kadar dikkat çekmeyebilir. Sorun, sadece birkaç ay sürebileceği gibi, birkaç yıl da sürebilir. Seçici konuşmamazlık, oldukça nadir rastlanan bir sorundur.

Bu durumun mutlaka bir uzman tarafından izlenmesi gerekir. Çocukta yukarıda belirtilen ölçütler içinde bir zorluk olduğunu fark eden anne-baba, bu konuyu çok fazla gündemde tutmamalı ve çocuğu sorgulamamalıdır. Anne-babanın yapacağı, çocuğun bu tanıya uyup uymadığına karar vermesi (çocuğun dile hakim olduğuna emin olması) ve zaman kaybetmeden bir uzmana başvurmak olmalıdır.
 
Son düzenleme:
Üst
Alt